En turistfredag

Vädret är mestadels skit här för tillfället. Det är mulet och ”kallt” dvs. runt 18-19 grader max. Jonathan har börjat jobba som flyttgubbe med den tyska killen, men ska också börja jobba på en Apple store cirka 3-4 dagar i veckan så jag har mycket ensamtid att slå ihjäl. Det hade inte gjort mig någonting om det var soligt och varmt för jag skulle lätt bara kunna ligga o sola hela dagarna, men nu går ju inte det.
Inte har vi nåt internet hemma i lägenheten heller, det kommer först den 15 onde december (gaaaaah) så nu har jag tagit mig till ett café av nåt slag i närheten av lägenheten där de har gratis wifi så jag kan uppdatera bloggen lite. Händer visserligen inte så mycket spännande för tillfället, men har jag sagt att jag ska dela med mig av mitt liv down under så måste jag ju göra det också! :)

Efter att inte ha gjort något särskilt för några dagar, utan mest gjort mig hemmastadd i lägenheten, och Jonathan började jobba så bestämde jag mig för att dra ner på stan ensam! Lite pirrigt, men nu har jag börjat lära mig att hitta i city så det var inte så svårt faktiskt:)
Mitt mål var ett område som kallas för The Rocks och det ligger alldeles i närheten av operahuset och Circular Quay (som är lite av en motsvarighet till Slussen). Det är ialla fall den del av Sydney som är äldst och många pubar, restauranger och caféer ligger där på små gränder och vägar. Jag tyckte det kändes som en mix av Södermalm och Majorna i Göteborg och jag älskade det!



Här är Circular Quay (uttalas som key) där alla båtar som åker runt i Sydney harbour utgår ifrån.



En klassisk Sydneyfärja framför det ståtliga operahuset:)



Efter fredagsutflykten till The Rocks har jag nu både gått under och åkt över Harbour Bridge!



På väg upp till observartorielunden där såklart finns ett observatoriehus för astronomer, men också en utkiksplats för turister som mig...



Man hade en fantastisk utsikt över hamnen och nästan 360 grader runt Sydney!



Observatoriehuset som man fick gå in i gratis! Pinnen och bollen på taket är faktiskt en klocka som fungerar än idag! Varje dag exakt kl. 13 släpps bollen från toppen och vandrar sedan sakta, men säkert uppför pinnen igen:)



Sen slog jag mig ned och tog en fika bestående av väldigt god cappucino och en chokladmacron:)



För en kort stund kändes det som att jag satt på Paris gator. Väldigt skumt, men det var underbart!



Två helt vanliga stadsfåglar här i landet down under:)



Avslutade min fredag i The Rocks med att gå upp på ett berg och titta på...



...utsikten!

Kommentarer
Postat av: Joaquim Lindvall

En mix av södermalm och majorna med lite paristouch! Kan det bli mysigare? Fint man kan följa dig med alla bilder. Tittar längtande på solen och värmen.

2011-12-05 @ 20:46:11
URL: http://silverlinor.wordpress.com
Postat av: Kristina

Nope, jag tror faktiskt inte det! Med lagom värme och en sol som tittar fram då och då blev det ännu bättre:)

Av allt jag sett i Sydney hittills så är The Rocks definitivt mitt favoritställe!

2011-12-06 @ 09:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0