14 stationer på 22 minuter

Jag kliver på linje 19 mot Hagsätra. Klockan visar 11:57. Jag sätter mig ned med en duns på sätet och en klump i magen. En klump i magen som inte alls passar ihop med Beyoncés Single ladies som tjuter i mina öron.

Spelar inte längre någon roll....Jag orkar inte slåss, det är bortom min kontroll... Sådärja,mycket bättre.


En kvinna går på i Kristineberg och tar bort reklambladet för Coop som ligger på sätet mitt emot mig. Hon sätter det i fönstret där man kanske vanligtvis brukar sätta Metrotidningar. Hon slår sig sedan ner och ser ganska bitter ut. Med sina smala, kolsvarta, ditritade ögonbryn ser hon säkerligen mer allvarsam ut än vad jag gör på mitt säte.

Jag var länge ensam, enda barnet...Ett monster underst i en hembyggd våningsäng...


Samtidigt som tunnelbanan lämnar solskenet utomhus för att börja slingra sig runt i mörkret under Stockholms markyta, börjar min favoritlåt med Kent spelas i mina hörlurar. Klumpen i magen förflyttar sig några grader norrut och jag tar för säkerhets skull skydd genom att dra mina solglasögon några grader söderut.

Nästa Fridhemsplan - hinner jag höra och läsa på den gula texten som snabbt rullar förbi vid varje station. Jag blinkar och vrider huvudet mot fönstret på min vänsta sida. S:t Eriksplan lyser några vita bokstäver mot en svart bakgrund.
- Oj! (Eller Wow! eller Hoppsan! tycker jag är bra substitutionsord för Oj!) Hoppade vi över en station eller går tiden väldigt långsamt medan tåget åker väldigt fort? Vart tog den allvarsamma tanten med ögonbrynen vägen?


På Medborgarplatsen går en gubbe på som slår sig ner på sätet mitt emot mig där tanten förut satt. Nånstans i tunneln mellan Medis och Skanstull tar han ironiskt nog reklambladet för Coop i fönstret och börjar bläddra i det. Kanske är han på väg att för att handla?
Nånstans i tunneln mellan Skanstull och solskenet ute på Skanstullsbron som tar oss resenärer till Gullmarsplan så sätter han nöjt tillbaka reklambladet och jag tänker att det nog inte fanns så många intressanta erbjudanden i den.

Om du var här...Om du var här, om jag var där...Om du var här...


Framme vid Gullmarsplan så tar jag upp telefonen igen för att se hur lång tid min resa ,som kändes som en evighet, egentligen tog.

Hoppsan! Ett missat samtal kl.12:05. Då befann jag nog mig vid Hötorget ungefär och alla medresenärer måste undrat vad det var för idiot som inte svarade. Kanske därför den allvarsamma tanten kollade så surt på mig?
Säkert dom där hemma som undrar var fan jag är nånstans! tänker jag. Det var det inte, det var klumpen i magen som hade försökt få tag på mig. På nåt vis hade jag mina aningar om vad klumpen i magen ville säga mig och jag försöker desperat att ringa upp utan några framgångar.

Klockan 13: nånting nånting ringer klumpen i magen igen. Den här gången är jag i hemmets lugna vrå och jag låter inga solglasögon i ansiktet skydda mig utan jag låter det flöda. Trots att klumpen i magen säger precis det som jag tänkt under hela min resa och det som jag vill höra.

- Det är en urladdning eller nåt...
- Hur känns det nu efter urladdningen då?
- Det känns bra. Mycket bra faktiskt.


Kommentarer
Postat av: Kalla mig vad du vill

WOW!



Så åker man med dig på den där resan för andra gången på ett dygn nu. Vilken vacker själ du är (sanna mina ord) och vilka substitut!



Och klumpar i magen kommer och går, jag antar att man kan säga att dem är en del av livet. Det ljuva är aldrig lika ljuvt utan det bittra och allt det där.



2009-07-14 @ 17:22:21
URL: http://vaderkanalen.se/#/sverige
Postat av: Jenny

Snuppan jag saknar dig!!! Vi måste ses någon dag. Kanske kan åka med dig nån dag ;) Btw så blir det Kalmar i höst för jag kom in på psykologin.. Hur ser hösten ut för dig? Puss

2009-07-14 @ 22:47:11
URL: http://jennysvensson.blogspot.com
Postat av: Anonym

Djupt det där, men minuträkningen, why? Men ska man fortsätta på spåret så är det närmare två minuter per station! ;)

2009-07-14 @ 23:40:38
Postat av: Tina

jenny, my love! Jag saknar dig också! Imorn drar jag till Barcelona en vecka,sen ska jag jobba en massa. Då får du åka med mig medan du fortfarande är kvar i Sthlm=)

Jag kommer antagligen också husera i Kalmar i höst. Ska ju söka till förberedande,men i annat fall har jag kommit in på spädbarnspsykologi o nån hälsogrej,haha:P

Hörs när jag är back från Spain!

puss!

2009-07-16 @ 16:15:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0