Daimbullar

Igår invigde jag de flesta av mina bakprylar här i vår lilla lägenhet:) Det bidde både supersnabb kladdkaka och daimbullar! Jag och min sambo (som är en riktig sötgris i dubbel bemärkelse;) provsmakade bullarna när de var nybakade och även imorse. De gjorde sig faktiskt bäst dagen efter när daimen i bullarna hade stelnat och var hård igen och inte som seg knäck. Ett tips för dig som vill prova att baka och äta dem!:)

Här kommer receptet:
150 g margarin
3 dl kaffegrädde
50 g jäst
3/4 dl socker
1/2 tsk salt
1 ägg
10 dl mjöl

Fyllning:
100 g margarin
3/4 dl socker
100 g daimkulor
(ev. kardemumma för lite mer smak!)

Pensling:
Ägg
Pärlsocker

Smält margarinet i en kastrull och häll sedan i kaffegrädden, rör om. Vänta tills blandningen är 37 grader varm dvs. fingertoppsvarm.
Smula ner jästen i en bunke och häll över smörblandningen. Vispa slät.
Häll i socker,salt,ägget och mjöl och blanda till en jämn och fin deg. Låt jäsa under duk i 35 minuter.
Blanda fyllningen (smör och socker) så länge.
Kavla sedan ut degen jämnt och bred på fyllningen. Strö ev. ut kardemumma och sedan daimkulorna. 
Rulla ihop degen som en rulltårta och skär den i 3 cm stora bitar.
Lägg bitarna i bullformar och låt jäsa under duk i 35 minuter.
Sätt på ugnen på 200 grader.
Pensla på äggula och strö över pärlsocker. 
In i ugnen i ca 10 minuter. 
Fikadags!:D



Det var första gången jag bakade bullar helt själv i hela mitt liv och de blev jättegoda! Så kan jag, kan du:)




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0