Eureka tower och tre hamburgare på en dag

Oj oj oj, har det redan gått fem dagar sen jag bloggade sist?! Vart tog tiden vägen? Jag antar att den bara flög förbi eftersom jag hade så himla roligt i Melbourne och hade absolut noll tid över till att blogga:)
Just nu befinner jag mig i Brisbane ,sen två dagar tillbaka, där jag har mött upp Sanna för en 10-dagars tripp längs Guldkusten tillsammans! Men jag har fortfarande massor att visa från Melbourne så vi hoppar tillbaka cirka en vecka, till fredag den trettonde!
Jag började dagen med att flytta från Kilda beach ,där jag bott de tre första nätterna, och upp till city. Väl där åt jag en extremt god laxburgare till lunch och bestämde mig sedan för att det var en perfekt dag för att åka upp i Eureka tower!



Det är södra jordklotets högsta utkikspunkt och ligger på 88onde våningen (av 92). Det är 285 meter upp i luften vilket är 30 meter högre upp än vad utkikspunkten i Sydney tower är:)



Man hade förstås en fantastisk utsikt över Melbourne och såg bland annat ända ner till Kilda beach.



Antar att jag såg dum ut när jag stod och försökte ta bilder på mig själv, eftersom en man kom fram och erbjöd sig ta ett kort på mig:)



Jag avslutade besöket i tornet med en ”The Edge-experience”. I samband med att jag köpte min resa längs Great ocean road, så köpte jag ett paket med extrapris på entrén till Eureka tower. Man fick också en gratisbiljett till The Edge. Jag var glatt ovetandes om var det var för något tills jag kom högst upp i byggnaden. Det är alltså den där glasburen som ni ser sticka ut från huset som man står i. Med glastak, glasväggar och glasgolv. 285 meter upp i luften. Med ljudeffekter och ljuseffekter så blev man ganska skakis och handsvetten flödade. Men...



Ha!



Efter skräckupplevelsen så tog jag en promenad längs Southbanks och tog mig så småningom tillbaka med spårvagnen till mitt hostel. Där surfade jag en stund och åt en cheeseburgare från McDonald’s till mellanmål.



Medan jag satt på spårvagnen ramlade det in en inbjudan via sms att käka middag och dricka öl med dessa brudar i Kilda. Jenny, till vänster, och Olivia, till höger, bodde i samma rum som mig i Kilda. De kommer från Schweiz och är jättetrevliga. Lefka, i mitten, kommer från Tyskland och är en tjej som flyttade in efter mig.



Vi åt hamburgare (min tredje för dagen,haha!) och jag valde en med lammkött och tzatsiki. Hur gott som helst! En kall öl till detta gjorde ju susen också förstås:)



Efter den utsökta middagen gick vi tillbaka till vandrarhemmet och lyssnade på vår favoritgitarrist (han hade även spelat under onsdagen) och sjöng med i gamla låtar.



Sedan var jag tvungen att åka tillbaka in till stan med sista spårvagnen, men jag och Olivia bestämde att det inte var sista gången vi skulle ses och så blev det inte heller. Men mer om det en annan gång! För på lördagen väntade en ny lång äventyrsdag:)

Kommentarer
Postat av: mamma

scary med den där glasburen :\ .Om du blev svettig hur skulle jag regera? skulle nog svimma!

2012-01-19 @ 22:04:16
URL: http://linneakrusbar.blogg.se/
Postat av: Tina

Hahaha,ja jag tänkte på dig då mamma! Du skulle nog ha gråtit och tagit dig för hjärtat:)

2012-01-20 @ 09:04:01
Postat av: kattis

haha mamma skulle nog svimma av en ångestattack innan hon klev ut i buren...

2012-01-20 @ 09:50:41
Postat av: Tina

Hahaha, ja det var ju lika högt som Eiffeltornets högsta nivå så:) Fast här är man inomhus och det känns inte lika högt. Men buren var lite läskig faktiskt..Särskilt med ljudeffekterna och väggarna som blinkade!

2012-01-20 @ 10:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0